بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ آبرسانی :
یکی از مشکلات عمده ای که در سیستم های آبرسانی شهری همواره محسوس بوده است تنظیم فشار آب در محل مصرف و به مقدار لازم و قابل قبول می باشد . با توجه به این موضوع که میزان مصرف آب متغیر بوده و بدون هر گونه الگوی خاص و از پیش تعیین شده ای دائما در حال نوسان و تغییر است ، از این رو با کاهش یا افزایش مصرف آب ، میزان فشار آب داخل لوله ها دائما در حال تغییر و نوسان است که این تغییرات مشکلات اساسی را در سیستم های آبرسانی سبب می شود . وقتی که فشار آب شهری برای سرویس دهی مناسب به قسمت های مختلف مصرف کننده آب در یک ساختمان و یا برج مسکونی و یا مجتمع تجاری یا صنعتی کافی نباشد لازم می شود که از یک سیستم بوستر پمپ آبرسانی استفاده گردد . سیستم بوستر پمپ آبرسانی عبارت است از یک ایستگاه پمپاژ آب شامل یک یا چند الکتروپمپ که به شکل موازی کنار هم قرار گرفته اند و از یک کلکتور مشترک تغذیه می گردند و خروجی آب آنها وارد یک کلکتور مشترک می گردد و از طریق یک تابلوی کنترل فرمان می گیرند . وظیفه این سیستم این است که فشار آبی مشخص و تقریبا ثابت را در دبی های متغیر مصرف آب تامین کند . یک سیستم بوستر پمپ آبرسانی مقدار فشاری به فشار موجود در شبکه لوله کشی شهری اضافه می کند تا فشار مورد نظر در سیستم به دست آید و سعی می کند تا این فشار را حتی الامکان ثابت حفظ کند . یک بوستر پمپ آبرسانی باید بتواند فشار و دبی مورد نیاز سیستم را با کمترین انرژی و بالاترین بازده تامین نماید .

بوستر پمپ آبرسانی ساده شامل یک الکتروپمپ ، جهت مصارف آب بهداشتی کم و متوسط در سیستمهای آبرسانی مسکونی و صنعتی کاربرد دارد . اگر بوستر پمپ آبرسانی شامل تنها یک الکترو پمپ باشد ، در مجتمع های مسکونی یا صنعتی بزرگ ، آن الکترو پمپ به تنهایی نمی تواند جوابگوی فشار و دبی مورد نیاز سیستم باشد و یا استهلاک یک الکتروپمپ به حدی زیاد است که از لحاظ مهندسی و یا اقتصادی توجیه پذیر نیست و یا زمانی که نوسانات دبی آب مصرفی زیاد باشد ، به جای بوستر پمپی شامل تنها یک الکتروپمپ از یک بوستر پمپ آبرسانی شامل دو یا چند الکترو پمپ استفاده می شود تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود . از این رو میتوان الکترو پمپ هایی ترجیحا با مشخصات یکسان را به یکدیگر متصل کرد تا فشار و دبی مورد نیاز سیستم تامین گردد .
بوستر پمپ های آبرسانی در دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند : بوستر پمپ آبرسانی دورثابت و بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر . کلیه تجهیزات این دو نوع بوستر پمپ آبرسانی بجز تابلوی کنترل و فرمان و سنسور فشار آن ، مشابه همدیگر است . تشابه قسمت های مکانیکی موجب می گردد تا بسهولت بتوان با استفاده از تابلوی کنترل و فرمان دور متغیر و سنسور فشار مربوطه ، هر بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت موجود را به بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر تبدیل نمود .
بزرگترین تفاوت این دو نوع از بوستر پمپ آبرسانی در هوشمند بودن بوستر پمپ دور متغیر است . در این دسته از درایو یا همان اینورتر و سنسور فشار یا همان ترانسمیتر برای دریافت اطلاعات در مورد فشار شبکه آبرسانی و به کار انداختن الکتروپمپ ها استفاده می شود .بدین صورت که اگر در شبکه مصرف تنها یک عدد شیر آب باز شود الکتروپمپ با حداکثر سرعت خود کار نمی کند و مستقل از دبی مصرفی شبکه ، میزان فشار را ثابت نگه می دارد . همچنین هر چفدر دبی مصرف شبکه زیادتر یا کمتر شود باز سنسور فشار آن را حس کرده و به تابلوی کنترل و فرمان هوشمند بوستر پمپ آبرسانی میفرستد و از آنجا سرعت چرخش الکتروپمپ کاهش و یا افزایش می یابد . اما در یک بوستر پمپ آبرسانی دورثابت این عملکرد اتفاق نمی افتد . بسیاری از بوستر پمپ های آبرسانی دور ثابت با پرشر سوئیچ و منبع تحت فشار دیافراگمی طراحی و ساخته می شوند و فقط توسط یک تابلوی کنترل و فرمان ساده کنترل می شوند . به طوری که الکتروپمپ اول به یکباره و در حداکثر سرعت به کار افتاده و دبی آب مورد نیاز را تامین می کند و اگر فشار آب خروجی کم بود الکترو پمپ بعدی نیز به یکباره و با حداکثر سرعت به راه می افتد .
تامین فشار کاملا ثابت آب در سیستم های آبرسانی بزرگترین خواسته طراحان و تولیدکنندگان بوستر پمپ آبرسانی بوده است که برای رسیدن به این هدف نیاز به سیستمی بود که بتواند سرعت چرخش الکتروپمپ های رایج و معمول که با برق شهری کار می کند را تغییر دهد . این امر توسط درایو یا همان اینورتر ها محقق شد به طوری که همزمان فرکانس و ولتاژ برق شهر را تغییر داده و می تواند دور الکتروپمپ هایی که با برق خروجی از اینورتر تغذیه می شوند را متناسب با فرکانس برق خروجی از اینورتر تغییر دهد .
یک بوستر پمپ آبرسانی دورمتغیر هوشمند که دارای کنترلر مخصوصی در تابلوی فرمان و کنترل خود است، مقدار دبی آب مورد نیاز و متغیری را با فشار کامل ثابت تحویل مصرف کننده ها می دهد تا مصرف کننده همیشه بتواند آب مورد نیاز خود را برداشت کند . در این نوع از بوستر پمپ آبرسانی از تابلو های کنترلی استفاده می شود که به درایو یا همان اینورتر مجهز است .
در یک بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر پیشرفته به لحاظ هوشمند بودن میتوان از سیستم آلارم نیز استفاده کرد . سیستم آلارم با نشان دادن کدهای خاصی قادر است وجود عیب را در هر یک از تجهیزات تابلوی کنترل و فرمان ، سنسور فشار ، شبکه تامین کننده برق و حتی شبکه مصرف نشان دهد و با فعال کردن یک آژیر یا چراغ اخطار وجود عیب را بر دهد . وجود سیستم عیب یاب موجب می گردد تا تعمیر و نگهداری بوستر پمپ آبرسانی سریعتر و راحتتر به انجام برسد .
در تابلوی کنترل و فرمان بوستر پمپ آبرسانی دورمتغیر هوشمند معمولا از یک عدد کنترلر مخصوص استفاده می گردد که بر اساس مقدار فشار آب مورد نیاز در خروجی بوستر پمپ آبرسانی تنظیم می گردد. در صورتیکه فشار آب سیستم آبرسانی کمتر از فشار لازم باشد فرمانی صادر می شود که موجب افزایش فرکانس اینورتر می گردد . افزایش فرکانس برق خروجی از اینورتر موجب افزایش دور الکترو پمپ تاحدی می گردد که فشار آب خروجی از بوستر پمپ آبرسانی را به فشار تنظیم شده و مورد نظر برسان و در صورتیکه فشار آب سیستم بالاتر از فشار لازم باشد عکس این عمل اتفاق می افتد تا همیشه فشار سیستم ثابت بماند .
برای بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر سه نوع سیستم دور متغیر وجود دارد که پیاده سازی شده و کاربرد بیشتری دارند و توسط شرکتهای معتبر بوستر پمپ سازی دنیا استفاده می گردد . در سیستم نوع اول فقط الکتروپمپ اول بوسیله یک اینورتر و بصورت دور متغیر عمل می کند و بقیه الکتروپمپ ها بصورت دور ثابت عمل کرده و وارد مدار می شوند . در سیستم نوع دوم برای هر الکتروپمپ یک دستگاه اینورتر در نظر گرفته می شود و همه الکترو پمپ ها بصورت دور متغیر عمل می کنند و در سیستم نوع سوم برای تمام الکتروپمپها بصورت دور مغیر عمل کرده و بترتیب وارد مدار می گردند .

بدیهی است که بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر و هوشمند نسبت به بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت برتری دارد . این کونه از بوستر پمپ ها انرژی الکتریکی بسیار کمتری مصرف کرده و دارای استهلاک و صدای بسیار کمتری می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *