مخزن کندانس

مخزن کندانس :
مجموعه تانک کندانس قسمتی حائز اهمیت در سیستم موتورخانه های بخار است . طراحی مناسب این مخزن و متعلقات جانبی ، می تواند به صرفه جویی هزینه و انرژی در آب و مواد شیمیایی لازم منجرشده و مشکلات راهبری را نیز تقلیل دهد . شکل این مخازن عمدتا بصورت مکعب مستطیلی بوده و استفاده از مخازن استوانه ای معمول نمی باشد . مخازن مستطیلی حداکثر حجم را نسبت به سطح زیرین در بر می گیرند .

جنس مخزن کندانس :
چدن : استفاده از چدن باعث ایجاد نشتی در بخش اتصالات و درزهای مخزن شده و در برابر خوردگی ضعیف می باشد .
فولاد ریخته گری : پر مصرف ترین ماده مورد استفاده در ساخت مخازن تانک تغذیه است . در صورت عدم استفاده از آبکاری و پوشش در ورق ، هزینه پایین تری داشته ولی در این صورت مستعد خوردگی است . این مشکل با آبکاری مناسب سطح برطرف می شود ولی هزینه اولیه را بالا خواهد برد .
پلاستیک : استفاده از پلاستیک به دلیل هزینه نسبتا بالای پلیمر قابل استفاده در شرایط دمایی بالا معمول نیست . با این حال در مخازن تانک آب سرد ورودی می تواند مورد استفاده قرار گیرد .
فولاد ضد زنگ : با استفاده از این ماده عمر مخزن کندانس افزایش پیدا کرده و دارای هزینه اولیه بیشتری است . جنس فولاد ضد زنگ مورد استفاده از نوع L304 می باشد .

ظرفیت مخزن کندانس :
مخزن کندانس را می توان به عنوان منبع ذخیره دیگ در هنگام قطع احتمالی آب نیز فرض نمود . برخی از استانداردها ظرفیت منبع کندانس را برابر ظرفیت تولید بخار در عرض یک ساعت در نظر می گیرند . در سایت های بزرگ ، این حجم زیاد بوده و غیر عملی است . در بالای سطح کاری آب مخزن کندانس باید فضای خالی کافی در نظر گرفته شود تا تلاطم احتمال ناشی از برگشت کندانس را خنثی نماید . مخزن کندانس باید کاملا جوشکاری شده و در قسمت های اتصال صفحات جانبی و بالایی از ساپورتهای مناسب و محکم کننده استفاده شود . شکست جوش این نواحی باعث شکم دادن ورق و رشد شکست در قسمتهای دیگر می شود .

مدار برگشت مخزن کندانس :
هنگام تولید بخار آب داخل دیگ تبخیر شده و مجددا توسط پمپاژ آب تغذیه جبران می گردد . بخار پس از عبور از داخل سیستم توزیع و تجهیزات مختلف ، به کندانس تغییر شکل داده که در حقیقت آب داغ با کیفیت مناسب است . اگرچه کندانس برگشتی ممکن است کمی آلوده شود ( مثلا در قسمت فرآیند و مصرف کننده ها ) ، باز هم جهت استفاده در بویلر بسیار مناسب است . برگشت هر چه بیشتر کندانس به بویلر صرفه اقتصادی بیشتری را به دنبال خواهد داشت .
در عمل برگشت تمام کندانس غیر ممکن است . در برخی موارد مانند رطوبت زنی یا مخازن گرم کننده آب ، از تزریق مستقیم بخار مستقیم استفاده می گردد . همچنین در اثر نشتی در بخش های مختلف یا در اثر زیر آبی در دیگ بخار همواره مقداری از آب و بخار از سیستم خارج می شود که باید مجددا از طریق تانک تغذیه و به صورت سختی گیری شده به سیستم اضافه گردد . بازگرداندن کندانس پتانسیل بزرگی جهت بهینه سازی انرژی است . کندانس دارای حرارت زیادی بوده و به ازای هر 6 درجه سانتی گراد دمای بیشتر در مخزن کندانس ، 1 % سوخت کمتر استفاده شود .

همچنین کندانس برگشتی در واقع آب خالص بوده و تنها باعث صرفه جویی در هزینه آب می شود ، بلکه هزینه مواد شیمیایی و سختی گیری را نیز صرفه جویی می کند .
با بازگرداندن کندانس فشار بالا به مخزن کندانس ، بخار فلاش جدا خواهد شد . بخار فلاش باید کندانس شود تا از بازیافت حرارت و آب اطمینان حاصل گردد . روش معمولی این کار استفاده از لوله تزریق بخار بداخل مخزن کندانس است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *