دیگ آبگرم

دیگ آبگرم :
دستگاهی است که انرژی حرارتی آزاد شده حاصل از احتراق سوخت توسط مشعل را به داخل خود منتقل می کند . این آب گرم شده توسط پمپ به گردش در آمده و بخشی از انرژی خود را از دست می دهد . در نتیجه آب را با دمای پایین به داخل دیگ باز می گردد و مجددا گرم می شود .

انواع دیگ های آبگرم :
دیگ های آبگرم را بر اساس روش ها و پارامترهای مختلفی می توان تقسیم نمود . آشنایی با این پارامترها می تواند به شناخت بهتر و انتخاب راحت تر دیگ آبگرم متناسب با نیاز شما کمک نماید .

دیگ آبگرم بر اساس دمای سیال :
در دیگ آبگرم حداکثر دمای آب دیگ 90 درجه سانیگراد می باشد در صورتیکه با افزایش فشار داخل دیگ و استفاده از سیستم انبساط بسته دمای آب داخل دیگ به بالای 100 درجه سانتیگراد برسد به آن دیگ آب داغ می گویند ، حداکثر دمای آب در بویلر آب داغ معمولا تا 130 درجه سانتیگراد می باشد . ( در دیگ آب داغ به دلیل فشار بالا و بسته بودن سیستم دمای آب افزایش یافته ولی تبدیل به بخار نمی شود.) از دیگ های آب داغ در مواردی که دمای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد مورد نیاز است ، استفاده می گردد . مانند صنایع غذایی و لبنی ( جهت به جوش درآوردن و پاستوریزه نمودن شیر )

تقسیم بندی دیگ آبگرم بر اساس تعداد عبور دود :
بویلرها بر حسب تعداد مسیری که گازهای حاصل از احتراق مشعل در دیگ طی می کند تا وارد دودکش شوند به موارد زیر تقسیم می شوند :
1 – دیگ آبگرم تک پاس : نسل اول دیگ ها و بویلرهای قدیمی از این نوع بوده اند که در آنها گازهای ناشی از احتراق مسیر دیگ را یک بار طی می کند و بعد وارد دودکش می شود . این نوع دیگ از رده خارج شده و دیگر ساخته نمی شود .
2 – دیگ آبگرم دوپاس : گازهای حاصل از احتراق مسیر دیگ را دوبار طی می کند و بعد وارد دودکش می شود . ( گازهای حاصل از احتراق یک بار از جلو دیگ تا انتهای دیگ درون کوره حرکت کرده سپس از طریق لوله های انتقال حرارت به جلوی دیگ باز می گردد . بنابراین در این نوع دیگ دودکش جلو دیگ و سمت مشعل قرار دارد . )

3 – دیگ آبگرم کوره برگشتی : گازهای ناشی از احتراق مسیر کوره را دوبار طی می کند ( از مرکز کوره تا انتهای کوره حرکت کرده و به دلیل بسته و محدب بودن انتهای کوره از اطراف کوره به جلو باز می گردد . ) و سپس به پاس لوله ها منتقل شده و از دودکش خارج می شود . به دلیل اینکه در واقع سه بار گازها طول دیگ را طی می کند ، راندمان دیگ های کوره برگشتی بیشتر از بویلرهای دو پاس می باشد . این نوع دیگ رایج ترین نوع در ظرفیت های پایین می باشد .

4 – دیگ آبگرم سه پاس : گازهای ناشی از احتراق مسیر دیگ را سه بار طی می کند و بعد وارد دودکش می شود . دیگ های سه پاس در صورتیکه به درستی طراحی شده و دارای سطح انتقال حرارت مناسب باشد دارای بالاترین راندمان و پایین ترین دمای دودکش می باشند .

طبقه بندی بر اساس نوع سوخت مشعل :
دیگ های آبگرم می توانند با مشعل با سوخت های مختلف کار کنند . مهمترین سوخت های مصرفی در دیگ ها گاز ، گازوئیل و مازوت می باشد . بنابراین امکان انتخاب دیگ با مشعل گازسوز ، گازوئیل سوز ، دوگانه سوز گاز و گازوئیل و سه گانه سوز گاز و گازوئیل و مازوت فراهم می باشد .

مشخصات فنی ساختمان فلزی دیگ آبگرم ساخت این شرکت :

فشار كاري WORKING PRESSURE 10bar (معادل 150 PSI)
فشار طراحي DESIGNE PRESSURE 11bar (معادل 165 PSI)
فشار تست TEST PERESSURE 16 bar (معادل 240 PSI)
بويلرهای فوق از نوع افقي و قابليت سوختهاي مازوت- گازوئيل- گاز و هر سه سوخت را دارا مي باشد.
كليـــه نقشه هاي ساخت بر مبناي استاندارد B.S2790 كشــــور انگلستان طــــراحـــي و توسط شركت بـــازرسي فـــني ROYAL& SUNALLIANCE (NATIONALVULCAM) (زير مجموعه شركت لويدز انگلستان) مي باشد تائيد و صلاحيت شركت فوق توسط موسسه استاندارد تحقيقات صنعتي ايران مورد تائيد قرار گرفته است.
بويلرهای فوق از نوع وت بك (WET BACK) و سه پاس(THREE PASS) با اطاق احتراق (COMBUSTIONCHAMBER) كاملا” مجزا كه درون ديگ مونتاژ شده است و از جلو بر محور كوره (FURNACE) نصب و از قسمت انتها توسط ميله هاي مهار (STAY BAR) به تيوب پليت (TUBE PLAT) عقب ديگ مونتاژ شده است.
ويژگي هاي طرح وت بك بعلت جريان داشتن آب در انتهاي شعله (محفظه احتراق زمان تبادل حرارتي را سريع و راندمان ديگ را افزايش داده) چنانچه با ترمومتر درجه حرارت خروجي از اگزوز مشاهده شود بين 120 – 160 درجه سانتيگراد بوده كه در طرحهاي مشابه درجه حرارت خروجي 350 درجه سانتيگراد و در حال حاضر بدليل ارزش پيدا كردن سوختهاي گاز و گازوئيل رقمي معادل 20% در مصرف سوخت صرفه جوئي مي شود.
ويژگي سه پاس بودن اين طرح تعداد مسير حرارت بوده كه اصطلاحا” سه پاس و طراحي ديگ بر اساس اختلاف دماي رفت و برگشت 20 درجه سانتيگراد محاسبه و چنانچه اختلاف دما بيشتر از 20 درجه سانتيگراد باشد در سطوح شبكه هاي محفظه احتراق و عقب تركهاي موئي مشاهده مي شود.
مشخصات فني متريال مصرفي در ساختمان فلزي بويلرساخت این شرکت :
1 – فــــولاد مصرفي از نــــوع 17MN4 مطابق با DIN17155 يا A516 Gr70 بوده كه بر اساس آخرين بازبيني استاندارد فوق پليتها تا ضخامت 30mm نياز به تنش گيري ندارند .
آناليز شيميايي و كشش به شرح ذيل:
Tensile stress Rm(Mpa) Yeild Rm(Mpa) 0.154 C
0.28 Si
1.24 Mn

285-290
60-580 0.012 P
0.01 S
0.04 AL

 

 

 

2 – تيوبهاي ساده مصرفي PLAIN TUBE از نـوع DIN17175 مطابقST 35.8 با ضخامت 3/2mm جهت تبادل حرارتي در راندمان ديگ استفاده مي شود .
3 – بجز لوله هاي ساده جهت مهار تنش هاي طولي بويلر از تيوبهاي مقاوم STAY TUBE با ضخامت 5mm استفاده مي شود .
4 – الكترودهاي مصرفي و سيم جوشهاي زير پودري از نوع E7018 بوده كه فقط با دينام جوش ذوب شده و قبـــل از مصرف، الكترودها داخل كوره حرارت لازم را ديده اند .
5 – بعد از كليه عمليات جوشكاري سطوح خارجي بدنه ديگ بار رنگ ضد زنگ پوشش داده مي شود .
6 – فولاد مصرفي در شاسي ديگ از نوع ST37 معادل DIN17100 بوده است .
7 – لوله هاي مصرفي از نوع آتشخوار بدون درز با كد DIN17175,ST35.8 بوده و جهت انقباض و انبســــاط طولي از ميله هاي مقاوم (STAY BAR) استفاده شده است .
8 – لوله های بویلر طبق ستاندارد به صورت اکسپند ( والس ) به شبکه جلو و عقب متصل خواهد شد که در زمان تعویض لوله با مشکلات کمتری مواجه می شود . لوله های مقاوم به صورت جوشی و با دستگاههای مخصوص ایساب ( جهت جوشکاری شبکه ) جوشکاری می شود .
9 – مواد نسوز به کاررفته در قسمت درب جلو وعقب از نوع ایرفکست H می باشد که تحمل دریافت حرارت تا 1700 درجه را دارد .

مشخصات فني و روند روش ساخت بويلراین شرکت :
1 – كليه مــراحل كاري روي ديگ توسط واحد Q.C اين شركت كنترل و تحويل كارشناسان و بازرسين شركت بازرسي و كيفيت اداره استاندارد ميشود .
2 – جوشهاي قوسي و طولي شل اصلي توسط دستگاه جوش اتوماتيك (زير پودري) انجام مي گيرد .
3 – جوشكاري هاي انجام شده روي بويلر توسط شركت بازرسي U.T,X.RAY (آزمون هاي غير مخرب جوش هستند) شـــده و جهت آزمايشات غير مخرب از رنگهاي نافذ استفاده شده و پس از حصول از سلامت جوش گواهي مطابقت استاندارد صادر و انجام مراحل بعدي كاري بلامانع مي باشد .
4 – دستگاه فوق داراي يكعدد منهول (MAN HOL) در قسمت بالاي ديگ دو عدد هند هول (HAND HOL) در سـطوح تيوب شيت جلو وعقب جاسازي كه زمان تعميرات بخصوص تعمير لوله به آساني انجام مي شود .
5 – طبق آخرين بازرسين استاندارد BS2790 روش اتصال فاير تيوبها از جلو و عقب ديگ فقط والس و روش اتصال تيوبها بـــه تيوب شيت محفظه احتراق (COMBUSION CHAMBER) والس و جوش مي باشد .
6 – تست هيدور استاتيك با 1.5 برابر فشار كاري بمدت 45 دقيقه زير فشار تحويل مي شود .
7 – از ويژگي هاي اين طرح دربهاي لولايي جلو مي باشد كه بر روي محور 2 عدد لولا نصب شده كه توسط 5 عدد مهـره باز و بسته مي شود كه ظرف چند دقيقه مي توان قسمت هاي داخلي ديگ شامل كوره، لوله هاي پاس 2 و3 قسمت نازلها و شعـله پوش مشعل را سرويس و تعميرات لازم را انجام داد .
8 – عايق كاري توسط پشم سنگ با پشم شيشه تا ضخامت 100mm توسط توري به شل ديگ را پوشش داده كه كـــاور با ورق كاري ديگ توسط استیل با ورق سياه روغني با رنگ نسوز انجام مي شود .

لوازم و قطعات نصب شده :
1 – مشعل متناسب با ظرفیت دیگ با توجه به درخواست مشتری
2 – تابلو برق با لوازم کامل اروپایی شامل : کلید فیوز ، کنتاکتور ، بی متال ، رله کنترل ، لامپ های سیگنال و تجهیزات مربوطه می باشد .
3 – شیر تخلیه تکضرب فلنچدار ساخت کشور اسپانیا به سایز ” 1 اینچ
4 – سوپاپ اطمینان ( SAFETY VALVE ) قابل تنظیم اهرم دار متناسب با ظرفیت دیگ خارجی
5 – مانومتر استنلس استیل TG ایتالیا
6 – شیر هواگیری کیتز ژاپن به سایز ” 1/2 اینچ
7 – ترمومتر استنلس استیل صفر الی 110 درجه دوبل مارک پکنز ایتالیا
8 – اگوستات هانیول صفر الی 110 درجه دوبل آمریکا
9 – شیر فلکه رفت و برگشت متناسب با ظرفیت دیگ مارک وگ بی همتا
10 – دریچه بازدید شعله همراه شیشه نسوز انگلیسی

 

دلایل انتخاب این شرکت :
1 – عمر طولانی بویلر در کنار خرابی پایین
2 – راندمان کاری بالا بدلیل تبادل حرارتی سریع
3 – کاهش مصرف سوخت نسبت به سایر بویلر سازان
4 – سهولت جهت بازدید از داخل دیگ
5 – استفاده از ابزار دقیق و تجهیزات اروپائی
6 – 2 سال گارانتی پشتوانه کارکرد دستگاه شما می باشد .
7 – 10 سال خدمات پس از فروش 24 ساعته
8 – دارای پلاک و گواهی استانداردمی باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *