بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی :
یک دیگر از انواع بوستر پمپ هایی که در ساختمانها و صنایع مورد نیاز استفاده قرار می گیرد و آن سامانه یکپارچه ای است متشکل از دو یا چند پمپ که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده اند به طوری که توانایی ایجاد فشار و دبی مورد نیاز یک سیستم آتش نشانی با حداقل انرژی مصرفی و بالاترین راندمان را دارا باشند . استفاده از آب و شبکه های آبرسانی در پیشگیری از آتش سوزی و مهتر آتش در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی ، تجاری و صنعتی از متداول ترین روشها است . اما شبکه های آبرسانی شهرها و یا شهرک های صنعتی معمولا دارای فشار کمتر از حد مورد نیاز برای رساندن آب به نقاط مورد نیاز و تامین فشار لازم برای تجهیزات آتش نشانی می باشد . لذا بوستر پمپ های آتش نشانی برای تامین فشار آب مورد نیاز سیستم های آتش نشانی کاربرد وسیعی دارند .
بوستر پمپ های آتش نشانی فشار آب ورودی را مقدار مشخصی افزایش می دهند اما نمی تواند تغییر زیادی بر روی دبی آب ورودی بوجود آورد . اگر شبکه آب شهری بتواند حداقل دبی مورد نیاز سیستم آتش نشانی را تامین نماید می توان از بوستر پمپ برای بالا بردن فشار تا مقدار مورد نیاز سیستم استفاده نمود ، اما اگر مشخص شود دبی آب شهری کمتر از دبی مورد نیاز سیستم است ، استفاده از بوستر پمپ به تنهایی کافی نخواهد بود و در این حالت باید از مخزن ذخیره آب در ورودی بوستر پمپ آتش نشانی استفاده کرد .

یک بوستر پمپ آتش نشانی دستگاهی متشکل از چند پمپ که از طریق کلکتورهایی به صورت موازی با یکدیگر متصل شده اند تا با کاهش فشار سیستم آتش نشانی ، یک یا چند پمپ به طور نوبتی استارت شوند و با افزایش فشار سیستم آتش نشانی نیز یک یا چند پمپ به همان ترتیبی که روشن شده اند خاموش گردند .
بوستر پمپ های آتش نشانی از نقطه نظر دقت در ثابت نگه داشتن فشار خروجی ، به بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت و بوستر پمپ آتش نشانی دور متغیر طبقه بندی می شوند ، اگر چه بوستر پمپ های آتش نشانی معمولا به صورت دور ثابت ساخته می شوند . این بوستر پمپ ها علاوه بر پمپ اصلی و پمپ رزرو ، می توانند با جوکی پمپ یا همان پمپ پیشرو و یا بدون جوکی پمپ طراحی شوند . وظیفه جوکی پمپ جبران افت فشار ناشی از نشت آب در سیسم لوله کشی آتش نشانی می باشد و دبی آن کنترل از پمپ های اصلی است ولی فشار آن با فشار پمپ های اصلی برابر است . به عبارت دیگر بوستر پمپ های آتش نشانی دور ثابت از یک یا چند پمپ اصلی و یک پمپ رزرو و با یک جوکی پمپ یا بدون جوکی تشکیل می شوند . کارکرد دائمی یک بوستر پمپ آتش نشانی را می توان با در نظر گرفتم یک پمپ رزرو تضمین کرد و هنگام خرابی یکی از پمپ های اصلی ، پمپ رزرو وارد مدار می شوند تا وقفه ای در کارکرد سیستم ایجاد نگردد و در نهایت قابلیت سرویس حین کار را دارد . معمولا پمپ های بکار برده شده در بوستر پمپ های آتش نشانی از نوع سانتریفیوز یا همان گریز از مرکز می باشند .

طراحی بوستر پمپ های آتش نشانی :
ظرفیت یک بوستر پمپ آتش نشانی بستگی به نوع و تعداد لوازم آتش نشانی مورد استفاده در ساختمان دارد . بر اساس استاندارد NFPA در ساختمان های مجهز به به جعبه آتش نشانی ، دبی خروجی بوستر پمپ آتش نشانی بر مبنای مصرف 50 گالن آب در دقیقه برای هرجعبه و استفاده همزمان از دو جعبه آتش نشانی تعیین می گردد . برای مکانهایی مجهز به هیدرانت آتش نشانی حداقل دبی خروجی بوستر پمپ آتش نشانی 500 گالن در دقیقه در نظر گرفته می شود . پمپ های یک بوستر پمپ آتش نشانی باید به گونه ای انتخاب شوند تا در هر زمان آب با دبی مورد نیاز و با فشار لازم در خروجی بالاترین وسیله آتش نشانی وجود داشته باشد . مقدار این فشار در استانداردهای آمریکایی و اروپایی به ترتیب 60 و 45 پوند بر اینچ مربع معادل حدود 4 و 3 بار است .
یک بوستر پمپ آتش نشانی باید طوری طراحی شود که بتواند آب با دبی و فشار مورد نیاز برای بیشترین جریان مورد انتظار یک سیستم آتش نشانی شامل اسپرینکلرها یا یک سیستم سیلابی و همچنین جعبه های آتش نشانی را تامین کند . به عنوان مثال اگر بیشترین تقاضای اسپرینکلرها 1000 گالن در دقیقه و در فشار 60 پوند بر اینچ مربع باشد و تقتضای مورد نیاز جعبه های آتش نشانی 500 گالن در دقیقه باشد ، آنگاه تامین حداقل 1500 گالن در دقیقه دبی آب در فشار 60 پوند بر اینچ مربع از بوستر پمپ آتش نشانی انتظار می رود . اما در واقع درباره ظرفیت یک بوسر پمپ آتش نشانی یک پاسخ اساسی که برای تمام موارد مناسب باشد وجود ندارد .
طراحی و ساخت بوستر پمپ های آتش نشانی باید مطابق با استانداردهای مربوطه از جمله استاندارد NFPA 20 باشد . NFPA 20 استانداردی در رابطه با بوستر پمپ های آتش نشانی می باشد که قوانینی جهت نصب و عملکرد بوستر پمپ ها ، موتورهای محرکه ، کنترلرها و اجزای کمکی آنها دارد . همچنین NFPA استانداردهایی هم برای مواد ساختاری و هم برای منحنی های عملکرد بوستر پمپ ها وضع کرده است .
بعضی از اصول مهم در طراحی بوستر پمپ های آتش نشانی عبارتند از :
– انتظار می رود که این بوستر پمپ ها فشاری معادل 120 تا 140 درصد فشار نقطه کاری خود را در شرایط دبی صفر ایجاد کنند .
– نقطه کاری بوستر پمپ ، فشار و دبی معادل 100 درصد فشار و دبی نقطه کاری را ایجاد می کند .
– بیشترین دبی مورد انتظار از یک بوستر پمپ آتش نشانی ، دبی آبی معادل 150 درصد دبی نقطه کاری در فشاری معادل 65 درصد فشار نقطه کاری است .
این سه قاعده بالا به تعریف منحنی مشخصه بوستر پمپ های آتش نشانی کمک می کند .
با اینکه بوستر پمپ آتش نشانی با موتورهای الکتریکی مطمئن است ولی کاملا به یک منبع تغذیه الکتریکی قابل اعتماد وابسته است . بوستر پمپ های آتش نشانی با موتور دیزل نیز قابل اطمینان هستند اما آنها نیز به سوخت دیزل نیازمندند . روش متداول و مطمئن برای واحد های بزرگ ، استفاده همزمان از تعدادی پمپ الکتریکی ویک پمپ با موتور محرک دیزلی است .
ساختمان و اجزای بوستر پمپ های آتش نشانی :
اجزای اصلی یک بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت عبارتند از :
مجموعه پمپ ها شامل الکترو پمپ های اصلی ، پمپ رزرو الکتریکی یا دیزلی و در صورت لزوم جوکی پمپ. بخش مکش و رانش شامل کلکتورها ، شیرهای قطع و وصل جریان ، شیرهای یکطرفه ، صافی ها ، لرزه گیرها ، فلنچ ها و مهره ماسوره ها ، تابلوی فرمان و قدرت شامل : جعبه ، کلید اصلی ، کلید فرعی ، کنتاکتورها ، بی متال ها ، کنترل فاز ، ترمینال ها و چراغ های سیگنال .
شاسی اصلی ، منبع تحت فشار دیافراگمی ، مانومتر و پرشر سوئیچ ها برای کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم .
منبع تحت فشار دیافراگمی با دیافراگم قابل تعویض به عنوان یکی از ملزومات بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت استفاده می شود . منابع تحت فشار دیافراگمی از یک منبع فلزی در بیرون و یک دیافراگم لاستیکی بهداشتی در داخل آن از ظرفیت 25 تا 2000 لیتر با فشار کاری 8 ، 10 و 16 بار ساخته می شوند . منبع تحت فشار دیافراگمی علاوه بر نگه داشتن فشار درون سیستم ، افزایش ناگهانی فشار ناشی از روشن شدن الکترو پمپ ها و ضربه قوچ حاصل از خاموش شدن آنها را در خود جذب می نماید و صدمات احتمالی به بوستر پمپ آتش نشانی و شبکه مصرف را کاهش می دهد . همچنین بوستر پمپ آتش نشانی به یک تابلوی برق مجهز می باشد که دارای دو مدار فرمان و قدرت است . در مدار فرمان تابلوی برق یک کنترلر شامل میکروپروسسور به کار رفته است . در مدار قدرت از تجهیزات تابلویی با شخصات مورد نیاز از جمله کلید اصلی برای قطع و وصل جریان برق ورودی به تابلو ، کلیدهای فرعی برای قطع و وصل جریان برق هر یک از الکترو پمپ ها ، کنتاکتورها جهت امکان قطع و وصل اتوماتیک جریان برق الکترو پمپ ها از طریق مدار فرمان ، بی متال ها برای کنترل بار اضافی الکترو پمپ ها ، کنترل فاز ، چراغهای سیگنال و ترمینال ها . جهت محافظت تجهیزات داخل تابلو در مقابل نفوذ رطوبت و گرد و غبار ، معمولا تابلو های برق با درجه حفاظت IP54 ساخته می شوند .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *