منبع انبساط بسته

مخزن انبساط بسته :
منبع انبساط باز با وجود سادگی روش طراحی و ساخت ، دارای معایبی است که از آن چه می توان به موارد زیر اشاره کرد :
انتقال حرارت زیاد با هوای سرد محیط
حجم لوله کشی نسبتاً بالا ( بیش از ارتفاع ساختمان ) جهت کارگذاری منبع
عدم جوابگویی برای فشارهای بیش از bar 3  در ساختمان های کوتاه
بروز خوردگی در حضور اکسیژن هوا و آب
برای رفع معایب فوق ، از منبع انبساط بسته استفاده می کنند . در داخل منبع انبساط بسته ، مخزنی پر از گازی تحت فشار و نیز قسمتی برای ورود آب وجود دارد که از طریق برقراری تعادل فشاری بین گاز تحت فشار و آب ، مقدار فشار آب تعیین می شود .بدین ترتیب منبع انبساط بسته ، نیازی به نصب در ارتفاعی بالاتر از دیگ را ندارد و می توان آن را در موتورخانه و در نزدیکی دیگ ( بر روی خروجی انبساط روی دیگ) تعبیه کرد .
منبع انبساط بسته را با توجه به مکانیزم عملکرد ی ، نوع گاز و نوع مخزن حجم متغیر ، به انواع زیر تقسیم می شوند :
منبع انبساط بسته قابل تنظیم
منبع انبساط بسته دیافراگمی

منبع انبساط بسته قابل تنظیم
در این مدل از منابع انبساط ، با کاهش و یا افزایش دمای سیستم ، آب منبسط یا منقبض شده ، هوا به منبع تزریق یا از آن خارج می شود . بدین ترتیب که در ابتدا شیر الکترونیکی خروجی هوا بسته و کمپرسور خاموش می باشد . در این حالت مقدار کمی از آب در دمای پایین در منبع موجود است . بعد از گرم شدن آب ، حجم آن افزایش می یابد و هوای درون منبع از طریق شیر خارج می شود. زمانیکه مقدار آب درون منبع به بیشترین حجم مجاز خود رسید ، شیر خروج هوا بسته می شود و فشار ثابت می گردد و در این حالت ، در صورت کاهش دما که باعث کاهش حجم آب می گردد ، هوا از طریق کمپرسور به منبع تزریق می گردد تا فشار هوای درون منبع ثابت بماند .
enbesatbaste1

منبع انبساط بسته دیافراگمی
در این مدل از منبع انبساط ، برای جبران کاهش و یا افزایش آب منبسط شده ، به منبع آب تزریق شده و یا از آن خارج می گردد . در حقیقت این منبع از یک بخش حاوی هوا یا نیتروژن و یک بخش خالی تشکیل شده که بوسیله یک دیافراگم پلاستیکی انعطاف پذیر از هم جدا شده اند .بخش گازی حاوی مقدار معیینی هوا و یا نیتروژن است که در متراکم ترین حالت بیشترین فشار اعمال شده و به چرخه را تحمل می نماید . بخش خالی منبع نیز توسط آب منبسط شده پر می شود . این آب منبسط شده ، دیافراگم حائل بین دو بخش را آنقدر به سمت بخش گازی جابجا می کند که بخش گازی به فشرده ترین حالت خود برسد که در این صورت فشار عملیاتی مورد نیاز چرخه تامین می گردد .
enbesatbaste3

enbesatbaste2

enbesatbaste4

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *